Velodromer i Sverige och utomlands

Velodromer är det numera ont om i Sverige.  Men för inte så länge sedan såg det annorlunda ut. Utomlands är velodromer vanligare, och det finns entusiaster i Sverige som driver på för att det ska byggas fler även här.

Mark Cavendish, Chris Hoy och Victoria Pendleton är tre brittiska cyklister som har haft stora framgångar. De har också en annan sak gemensamt, och det är att de har cyklat en hel del på velodrom. De bästa cyklisterna brukar annars komma från länder som har tillgång till berg med långa, vindlande backar (samt från platta länder som Belgien, Nederländerna och Danmark), men i Storbritannien har man genom en medveten satsning på velodromer lyckats få fram flera duktiga cyklister, som även haft stora framgångar i landsvägslopp.

Cyklist på velodromI Sverige har vi förvisso fjäll, men trots det har vi inte den typ av backar som man hittar på andra sidan vattendelaren i fjällkedjan. Det finns en anledning till att vårt västra grannland har producerat cyklister som Thor Hushovd och Edvald Boasson Hagen. För att Sverige ska bli riktigt framgångsrikt i landsvägscykling borde vi kanske göra som Storbritannien, och satsa mer på velodromer. Det fanns en tid när vi gjorde detta.

På 20-talet fanns en velodrom på Kungsholmen i Stockholm, på platsen där Kristinebergs idrottsplats ligger idag. Velodromen saknade tak, och invigdes i juli 1923. Cementbanan var 333 1/3 meter lång, och användes för de nordiska mästerskapen 1924 och 1927. Den var även öppen för allmänheten, och användes för många andra sporter. Dessvärre fick ägaren snabbt ekonomiska problem, och efter bara fyra år var den inte längre godkänd för tävlingar. 1931 revs velodromen.

Även i Trelleborg byggdes en utomhusvelodrom, i anslutning till Köpingeskolan som byggdes på 70-talet. Denna velodrom har förfallit under flera år, men i slutet av sommaren 2016 inleddes arbetet med att återställa den. I flera svenska kommuner finns också medborgarförslag om att bygga velodromer. En av Sveriges bästa cyklister genom tiderna, Fredrik Kessiakoff, tycker att hans hemkommun Nacka ska bygga en kombinerad velodrom och friidrottsanläggning i Fisksätra, skriver Nacka Värmdö-posten. I Danmarks tredje största stad Odense finns en liknande anledning sedan ungefär två år tillbaka. Fördelen är att det är lättare och billigare att kombinera flera aktiviteter i en anläggning, än att bygga separata anläggningar för olika aktiviteter. Dessutom sparar man utrymme på detta sätt, något som är en bristvara i många kommuner i Stockholmsområdet.

Velodromen i Falun

Den enda inomhusvelodromen i Svea Rike finns idag i Falun. Banan är 190 meter lång, och byggdes för att möjliggöra träning året runt för svenska cyklister. Velodromen ägs av Hagströmska gymnasiet, som är en skola med cykelprofil.

Även den som inte är elev på skolan kan prova att cykla på velodromen. Det finns kurser att boka, som består av en timmes teoretisk genomgång, och ungefär tre timmars cykling på velodromen. Cykel låna man på plats, om man inte äger en bancykel med fast baknav och utan skärmar, bromsar etc. Efter att ha genomgått kursen kan man delta i träningarna på banan.