Sträva på

Strava är en app och webbtjänst som har blivit mycket populär bland framför allt cyklister. Varför? Troligen för att den talar till tävlingsmänniskan inom oss.

Strava har sedan lanseringen 2009 blivit en sorts socialt medium för framför allt cyklister, och i viss mån också för löpare. Det som gjort tjänsten så populär är framför allt att det går att ladda upp filer från GPS-utrustade prylar, som cykeldatorer och pulsklockor. Det innebär dels att man kan se hur långt och snabbt ens kompisar har cyklat eller sprungit, och förhoppningsvis slå dem. Har man ingen cykeldator eller liknande kan man använda sin smartphone. Det här skiljer Strava från t.ex. Garmin Connect – det är helt enkelt mycket mer socialt, och fungerar på många fler plattformar.

Skärmdump för Strava.com

Förutom att tävla mot folk man känner kan man även tävla med okända, om vem som är snabbast på en viss sträcka. Det här gör Strava intressant även för den som inte cyklar på en tempo- eller linjecykel. Om det rör sig om en uppförsbacke kan man bli King eller Queen of the Mountain, och andra som cyklar samma etapp, eller segment som det heter i det här sammanhanget, kommer att kunna se vem som har varit snabbast uppför.

Det finns även klubbar på Strava. Det kan vara detsamma som en fysisk klubb, men det behöver inte vara det. Det kan handla om att man helt enkelt jämför sig med varandra i en mindre grupp, t.ex. folk som regelbundet cyklar samma sträcka, på egen hand eller i grupp.

Visste du det här?

Namnet då? Faktum är att det är det svenska ordet sträva, med prickarna borttagna. En av grundarna, Michael Horvath, växte delvis upp i Sverige, och tyckte att det var ett ord som sammanfattade vad tjänsten handlade om. Så det fick bli namnet.

Precis som på Instagram går det att få en sammanfattning av sitt år på Strava. Det presenteras i form av en film, som liknar Facebooks vänskapsfilmer.