Sitt rätt i sadeln

Att höja hastigheten på sin cykling står högt i kurs för många cyklister. Detta behöver inte innebära att man trampar snabbare: man kan komma långt genom att justera sin position i sadeln.

För att bli snabbare i sadeln finns det tre metoder: man kan trampa snabbare, minska vikten på cykeln (eller på cyklisten) eller bli mer aerodynamisk, alltså minska luftmotståndet. Det sistnämnda är mycket populärt bland cyklister idag, men då handlar det framför allt om aeroramar, aerohjälmar och aerodynamiskt utformade komponenter. Cykling är som bekant en materialsport, och många motionärer rullar omkring på cyklar som egentligen är alldeles för avancerade för dem. En billigare cykel, som man vet hur man använder, kan vara bättre för att nå bra resultat.

Minska luftmotståndetCyklister på Women's tour of Britain

Ett sätt att bli mer aerodynamisk, utan att lägga dyra pengar på nya komponenter, kläder eller en helt ny cykel, är att justera sin sittställning. Kroppen står för mellan 70 och 80 % av det totala luftmotståndet vid cykling, och genom att ändra den form som möter luften kan man alltså minska detta motstånd. Samtidigt måste man göra en avvägning mellan komfort och hastighet: att sitta i en snabb ställning blir jobbigt i längden.

Den bekvämaste ställningen, med raka armar och händerna ovanpå bocken, är den bekvämaste och det är lätt att komma åt broms- och växelhandtagen. Ju mindre man kan sitta i den här positionen, desto bättre.

Flyttar man ned händerna i bocken, och håller en hastighet av 40 km/h, sparar man 67 Watt jämfört med om man har händerna ovanpå bocken. Böjer man armarna blir besparingen ännu större: 112 Watt. Många tycker dock att den här ställningen blir påfrestande, framför allt för nacken, ganska snabbt. Flyttar man då upp händerna ovanpå bocken, men håller armarna böjda, sparar man 94 Watt jämfört med om man hade sträckt ut armarna. Det är med andra ord bra att träna på att sitta så länge som möjligt i de obekväma ställningarna, för det ger snabbt resultat.