Ny löneförmån: cykel

I Köpenhamn är det nästan fler som cyklar än vad det är som tar bilen och det är något som man också vill lyckas åstadkomma i Sverige. Och på god väg är man. På vissa arbetsplatser testar man nämligen att införa utdelning av cyklar som en löneförmån – men dessvärre är det få som använder hjälm, och anledningen till det är av estetiska skäl.

”– I Köpenhamn cyklar sextio procent till jobbet, bara fjorton procent tar bilen. Och de siffrorna ska bli ännu bättre, 2025 ska vi som stad bli helt CO2-neutrala, säger Morten Kabell, kommunalråd för Teknik och Miljö och hängiven cyklist.” läs mer om det hos Svenska Dagbladet.

I Sverige drömmer man om att ha ett lika stort antal cyklister istället för bilister som citatet ovan berättar om och vill man bidra till drömmen är det bara att börja trampa. Om man har en cykel vill säga. Turligt går det alldeles utmärkt att köpa cyklar från cykloteket.se online, om man inte har lika tur som de anställda i Uppsala kommun. Där har man nämligen testat på att införa cyklar som en löneförmån. I Upsala Nya Tidningar skriver man om hur man låter personalen få hyra en cykel om de vill och detta under en treårsperiod där hyran dras direkt från lönen. Sedan när treårsperioden kan man antingen lämna tillbaka cykeln eller köpa ut den – och man får välja både mellan vanlig cykel och elcykel, och syftet med det hela är både att göra ett slag för miljön och att även bli landets allra bästa cykelstad.

Dags att inför lag på cykelhjälm?

Något som däremot inte är speciellt goda nyheter när det kommer till cykling är att allt färre använder cykelhjälm. Fåfänga får gå före säkerhet. I en undersökning som Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande (NTF) gjort, vilken Vi Bilägare skriver om, har det framkommit att vanligaste anledningen just har med fåfängan att göra. Man tycker att det är fult att ha hjälm. Andra svar i undersökningen på varför man inte använder hjälm är också att man har problem med att förvara hjälmen, att man har en stark övertro på sin egen cykelförmåga och att grupptryck från andra som inte har eller använder sin hjälm är stor anledning. På frågan om vad som skulle få dessa att börja använda en hjälm var dock samma för de flesta – att man skulle införa en hjälmlag och framställa ett utbud med snyggare hjälmar. Så kanske är det hög tid för beslutsfattarna att ta tag i frågan för som alla vet: cykelhjälmar räddar liv.